در این فهرست، پانصد نسخه ( 1012 رساله از رسالههای علوم عقلی اسلامی) معرفی شده است، كه این تصاویر از حدود هفتاد مرکز نگهداری نسخ خطی داخل و خارج از کشور تهیه شده است. این کتاب افزون بر ویژگیهای ساختاری که در جلد نخست بدان اشاره شد، ویژگیهای ممتاز و ارزشمند دیگری (از نظر محتوا) نیز دارد که در ادامه بدانها اشاره میکنیم:
نسخههای نادر از نظر مؤلّف و ناموجود بودن در ایران
-
ابن ابیدنیا، عبدالله بن محمد (۲۰۸-281): حسن الظن بالله عزّ وجلّ ( نسخه 1058).
-
محمد بن عبدالله ابن ابیزمنین (۳۲۴-399): أصول السنهْْ (نسخه 1229)
-
بیهقی، احمد بن حسین(384-458): إثبات القدر (نسخه ۱۰۳۶)
-
ابنبرجان، عبدالسلام بن عبدالرحمان (ف. ۵۳۶؟): تفسیر ابنبرجان: تنبیه
-
الأفهام إلی تدبّر الکتاب الحکیم و تعرف الآیات و النبأ العظیم (نسخه های 1087 و 1381)
-
سیفالدین علی بن محمد آمدی (551-631): دقایق الحقایق (نسخه 1211)
-
همو: کشف التمویهات فی شرح التنبیهات (نسخه 1251)
-
عضدالدین عبدالرحمان بن احمد ایجی ( 756): تحقیق التفسیر فی تکثیر التنویر (نسخه 1469)
-
عبدالحمید بن عبدالرحمان آنقروی (زنده در 763): منیهْْ الواعظین و غنیهْْ المتعظین (نسخه 1/1250)
-
ابنخطیب، محمد بن عبدالله (713-776): روضهْْ التعریف بالحب الشریف (نسخه 1010)
-
شیخ عبدالله الهی (ف. 896): مسلک الطالبین ( نسخه 2/1140)
نسخههای خاص از نظر کتابت به دست مؤلّف
-
محمدجان تبریزی (زنده در 909): المطالب العلیهْْ (نسخه 1/1376 مکتوب در ربیعالاول 909)
-
زینالعابدین محمد بن محمد غمری (قرن 10): تنزیه الکون عن اعتقاد إسلام فرعون (نسخه 1040 مکتوب در قرن 10)
-
محمد یوسف اولیاء (قرن 11): حاشیهْْ الشفاء (نسخه 1099 مکتوب در قرن 11)
-
محمود بن عبدالله آلوسی (1802-1854م): صبّ العذاب علی من سبّ الأصحاب (نسخه 1170 مکتوب در 1204)
-
محمد حسین قزوینی: مجمع الکنوز فی شرح حاشیهْْ ملاعبدالله (نسخه 1473 مکتوب در چهاردهم شوال 1241)
-
محمد باقر بن محمد علی علوی سبزواری: الشهاب المبین فی الرد علی إمام المشککین ( نسخه 1355 مکتوب در 1306)
نسخههای خاص از نظر تاریخ کتابت
-
إثبات القدر: بیهقی، احمد بن حسین (384-458)، مکتوب در چهاردهم صفر 566 به خط مسعود بن ابیسعید دبیلی (نسخه ۱۰۳۶)
-
نهایهْْ العقول: فخر رازی (544-606)، مکتوب در دهم شعبان 595 (نسخه1254)
-
العثمانیهْْ: عمرو بن عثمان جاحظ (150-255)، مکتوب در قرن 6 (نسخه 1029)
-
اخلاق ناصری: نصیرالدین محمد بن حسن طوسی (597-672)، مکتوب در دوازدهم صفر 666 به خط ابوجعفر علی بن محمد بن احمد مؤذن (نسخه 1307)
-
مصباح العلوم فی معرفهْْ الله تعالی: احمد بن حسن رصاص (ف.621)، مکتوب در 673 (نسخه 2/1119)
-
زهرهْْ الریاض و نزههْْ القلوب المراض: سلیمان بن داود سقسینی (ف. قرن6)، مکتوب در قرن 7 (نسخه 1142)
-
العلم و العمل: ابنکمونه (ف. 683) مکتوب در اواخر قرن 7 (نسخه 1428ق)
-
الأصول العشرهْْ: نجم الدین کبری (ف. 618)، مکتوب در دوازدهم شعبان 700 (نسخه 1154)
-
النفائس فی هدم أدلّهْْ الکنائس: ابنرافعهْْ، احمد بن محمد (ف.710)، مکتوب پیش از 710 (نسخه 1172)
-
الرموز و الأمثال اللاهوتیهْْ فی الأنوار المجرّدهْْ الملکوتیهْْ: محمد بن محمود شهرزوری (ف. قرن7)، مکتوب در 711 به خط محمد سلامی (نسخه 1228)
-
القواعد الجلیهْْ فی شرح الرسالهْْ الشمسیهْْ: علامه حلی (648-726)، مکتوب در دوشنبه آخر جمادیالاول718 به خط شمس الدین محمد شاه حسین (نسخه 2/1468)
-
کشف التموبهات فی شرح التنبیهات، سیفالدین علی بن محمد آمدی (551-631) مکتوب به خط علی بن جمعه بن ابیالحسن بن حسان در شام جمعه نهم جمادیالاول 719 (نسخه 1251)
-
الأنوار فی کشف الأسرار: روزبهان بقلی شیرازی (522؟-606؟)، مکتوب در آخر محرم 789 (نسخه 1/1417)
-
مصباح الهدایهْْ و مفتاح الکفایهْْ، عزّالدین محمود بن علی کاشانی (665-735)، مکتوب در غره ربیعالثانی 789 (نسخه 2/1266)