فلسفههای مضاف به پژوهشهای فلسفی و عقلانی گفته میشود که به یک موضوع و یا با نگاهی درجه دوم به یک علم میپردازند. بنابراین، این فلسفهها گاه مضاف به یک علماند و گاه مضاف به موضوعاتی که علوم بدان میپردازد. پرداختن به فلسفه علوم سبب میشود شناخت کافی از جوانب گوناگون علوم بهدست آید و در پرتو آن ثمراتی در عرصههای تعلیم، تعلّم، یافتن آسیبها و تولید علم حاصل شود. فلسفه عرفان نیز دانش نوپایی است که بالندگی آن، شناخت آسیبها و ایجاد تحول در علم عرفان، متناسب با شرایط کنونی را نوید میدهد.
آنچه در این مجموعه ارائه میشود بخشی از مباحث مطرح در «فلسفه عرفان»، همچون چیستی عرفان، خاستگاه و عوامل پیدایی آن، روششناسی و پیوند آن با دیگر قلمروهای معرفتی است.
مقالههای ارائه شده در این مجموعه به شرح ذیل است:
درآمد:
عرفان اسلامی؛ بایستهها و کاستیها / علامه محمدتقی مصباح یزدی/ ص21- 35
چیستی فلسفه عرفان/ دکتر محمد فنایی اشکوری / ص35- 48
فصل اول: چیستی عرفان
ساختار عرفان اسلامی/ علی فضلی / ص 51- 80
عرفان اسلامی و گستره آن/ سید یدالله یزدانپناه/ ص 83- 101
ریشهیابی واژه تصوف در قرن اول هجری/ احمد رنجبری/ ص 103 - 131
عناصر و مؤلفههای عرفان نظری/ مهدی بابایی/ ص 133 - 160
مبادی تصدیقی عرفان نظری/ حسن معلمی/ ص 181 - 191
فصل دوم: خاستگاه و عوامل پیدایی عرفان
خاستگاه عرفان اسلامی/ سید یدالله یزدانپناه/ ص 193 - 223
عرفان و شریعت/ علی امینینژاد/ ص 225 - 251
عرفان اسلامی در فرایند تعامل دین و فطرت/ علی فضلی/ ص 253 - 273
عرفان و تصوف در گسترة روایات/ علی امینینژاد/ ص 275 - 303
فصل سوم: روششناسی عرفان
کشف و شهود/ مهدی بابایی/ ص 305 - 325
حجیت ذاتی شهود/ علی امینینژاد/ ص 327
سنجهها و میزانهای عرفان اسلامی/ علی امینینژاد/ ص 341 ـ 383
تأویل عرفانی سید یدالله یزدانپناه 385
قلمرو عقل و قلب در شناخت حق از دیدگاه ابنعربی/ بهزاد مرتضایی/ ص 453 - 475
تجربه دینی و شهود/ علیرضا کرمانی/ ص 477 ـ 479
فصل چهارم: عرفان و دیگر حوزههای معرفتی
نسبت دین، عرفان و فلسفه/ سید یدالله یزدانپناه/ ص 501 -531
جان هیک و کثرتگرایی دینی عرفانی؛ تحلیل و نقد/ ولیالله عباسی/ ص 533 - 577
نگاهی به وحدت ادیان از چشمانداز عرفان / ولیالله عباسی/ ص 579 ـ 615
نسبت عقل و عرفان/ علیرضا کرمانی/ ص 617 ـ 649
عقلگریزی عرفان؟! / سید یدالله یزدانپناه/ ص 651 - 679
عرفان و رویکرد معرفتشناختی نوین / سید عطاء انزلی/ ص 681 - 738