گنجينه معرفت «4»، (مجموعه مقالات فلسفه علم کلام) منتشر شد

فلسفه‌هاي مضاف به پژوهش‌هاي فلسفي و عقلاني گفته مي‌شود که به يک موضوع و يا با نگاهي درجه دوم به يک علم مي‌پردازند. بنابراين، اين فلسفه‌ها گاهي همچون اثر پيش‌رو، مضاف به يک علم‌اند و گاه مضاف به موضوعاتي که علوم بدان مي‌پردازد. پرداختن به فلسفه علوم سبب مي‌شود شناخت کافي از جوانب گوناگون علوم به‌دست آيد و در پرتو آن ثمراتي در عرصه‌هاي تعليم، تعلّم، يافتن آسيب‌ها و توليد علم حاصل شود. فلسفه علم کلام نيز دانش نوپايي است که بالندگي آن، شناخت آسيب‌ها و ايجاد تحول در علم کلام، متناسب با شرايط کنوني را نويد مي‌دهد.

آنچه در اين مجموعه ارائه مي‌شود بخشي از مباحث مطرح در «فلسفه علم کلام»، همچون چيستي علم کلام، تاريخچه و تطورات آن، گرايش‌هاي گوناگون در کلام، روش‌شناسي کلام و رابطه متقابل ميان کلام و فلسفه اسلامي است.

و همچنين فصول ارائه شده در اين مجموعه به شرح ذيل است:

فصل اول: چيستي علم کلام

چيستي فلسفه علم کلام/ محمد ايزدي‌ تبار/ ص 19

ساختار کلي علم کلام/ حسين حجت‌خواه/ ص 53

بررسي تعاريف علم کلام / احمد حيدرپور 103

نام‌هاي مختلف علم کلام  حسين حجت‌خواه / ص 133

تبارشناسي کلام جديد/  حسن يوسفيان/ ص 151

«کلام اسلامي» در دائرةالمعارف راتلج و نقد آن / سيدعبدالرئوف افضلي / ص 169

فصل دوم: روش‌شناسي علم كلام

روش‌شناسي علم کلام / سيدمحمدحسن علوي / ص 197

جايگاه و گونه‌هاي روش عقلي در علم کلام / علي رباني گلپايگاني 225

گستره اعتبار عقل /  محمد حسين‌زاده 239

عقل و دين؛ تعامل يا تقابل  / سيدعبدالرئوف افضلي 265

فصل سوم: رابطه كلام و فلسفه

نسبت کلام اسلامي با فلسفه اسلامي /  ابوالفضل خراساني / ص 299

بررسي رابطه علم کلام و فلسفه / علي رباني گلپايگاني / ص 323

فلسفي‌شدن علم کلام، رويکرد ناموجه يا روند گريزناپذير؟/  سيدمحمدمهدي افضلي / ص 335

فصل چهارم: تاريخ علم كلام

ادوار تاريخي علم کلام اسلامي /  رسول رضوي  / ص 375

پيدايي کلام اسلامي از ديدگاه آيت‌الله جعفر سبحاني  / رحيم لطيفي / ص 401

فصل پنجم: فرق و مذاهب كلامي

نقش سياست در پيدايش فرقه‌هاي کلامي در ميان مسلمانان / محمد ايزدي‌تبار / ص 429

نقش منع تدوين حديث در پيدايش فرقه‌هاي اسلامي  / محمد ايزدي‌تبار / ص 479

سيماي شيعه در آيينه سه دائرة‌المعارف غربي  / نجيب‌الله شفق / ص 513

تطور انديشه‌هاي کلامي در ميان اهل‌سنت از صفاتي‌گري تا اشعري‌گري /  يعقوب جعفري / ص 551