بازدید آیت الله رجبی از مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی

بازدید آیت الله رجبی از مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی/ لزوم توجه به بیانیه گام دوم در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرکز

آینده‌نگری و داشتن طرح و برنامه بسیار مهم است، باید یک تصور اجمالی داشته باشید که مثلا ده سال دیگر این مرکز کجا قرار دارد.

 به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آیت الله رجبی با حضور در مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی در نشستی با رئیس و مسئولان این مرکز در سخنانی گفتند: همه ما معترفیم که کار دائرة‌المعارف هم سخت و به لحاظ ضوابط و قوانین موفق، دقیق و جدی می‌باشد.

ایشان افزودند: نیروهای این مرکز همواره با اخلاص و احساس وظیفه کار می‌کنند و شایسه است که بیش از پیش روی انگیزه‌های الهی در انجام کار دقت شود.

آیت الله رجبی با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق فعالیت‌های انجام شده در مرکز دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی خاطرنشان ساخت: شایسته است که اشراف کاملی بر فعالیت‌های فلسفی درون مؤسسه، حوزه و فراتر از آن داشته باشید و امتیازات قابل توجه فعالیت‌های این مرکز با سایر مراکز را به صورت مستند با جامعه علمی و مدیران سازمان ها  منعکس سازید تا محققان عظمت کاری خود را بیشتر دریابند و دانستن این امتیازات کار موجب انگیزه بیشتر می‌شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزودند: ارتباط با سایر نهادها و مسئولین ذی ربط بسیار مهم و اثرگذار است، ارائه گزارش کامل برای مسئولین حوزوی و نظام بسیار مهم است چرا که اگر به خوبی در جریان فعالیت‌های این مرکز قرار گیرند از عظمت کاری که در این مرکز انجام می‌شود و آگاه می‌شوند یقینا تأثیر خوبی در جامعه علمی و متولیان علوم حوزوی و دانشگاهی خواهد داشت.

ایشان داشتن چشم‌انداز و برنامه جامع 5 ساله را مهم دانست و ابراز داشت: آینده نگری و داشتن طرح و برنامه بسیار مهم است، باید تصور اجمالی که از آینده مرکز دارید را به تصویری نسبتا تفصیلی تبدیل کنید که  ده سال دیگر این مرکز کجا قرار دارد و مثلا به یک پژوهشگاه تراز انقلاب اسلامی و دارای رتبه نخست در جهان اسلام تبدیل شود.

آیت الله رجبی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و لزوم توجه به این بیانیه مهم در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها خاطرنشان ساخت: پیوست کار در واقع بیانیه گام دوم انقلاب است که البته برای کل کشور است، ما لازم است که نسبت کارها و فعالیت‌هایمان با این بیانیه را مشخص کنیم مثلا اگر فلسفه اخلاق می‌نویسیم باید مشخص کنیم که نسبت آن با اخلاق در بیانیه گام دوم چیست، باید این بیانیه مهم مطالعه و مرور شود و ببینیم کدام بخش آن به کار ما مرتبط است.

وی در پایان گفت: دانش پژوهانی در مؤسسه داریم که در راستای فعالیت‌های این مرکز مشغول به تحصیل و تدوین پایان نامه هستند که لازم است ارتباط آنها با مرکز دائرة‌المعارف مشخص شود تا با هم افزایی لازم از موازی کاری نیز پرهیز شود.

خاطرنشان می‌شود: مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی یک مرکزی علمی است که با تدبیر و هدایت مؤسس حکیم حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی (ره) بنیان نهاده شد و رسالت آن ایجاد زمینه‌های پژوهش در علوم عقلی اسلامی و سازماندهی و تبیین این علوم در قالب آثار مرجع است. انواع  فرهنگنامه‌ها، اصطلاح‌نامه‌ها ، کتابشناسی، نمایه‌نویسی، اصطلاح‌نامه و پرونده‌های علمی از دستاوردهای این مرکز است که به شکل چاپی، نرم‌افزار و پایگاه اینترنتی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌منـدان قـرار گرفتـه است. این مرکز تدوین فرهنگ‌نامـه‌ها و دائرةالمعارف‌های علوم عقلی اسلامی را در دستور کار خود دارد.

.

پیام‌رسان ایتا

https://eitaa.com/daeratolmaaref

پیام‌رسان سروش

https://sapp.ir/daeratolmaaref



 

 


دیدگاه