گفت‌و‌گوی خبرگزاری حوزه با رئیس مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) (بخش اول)

گفت‌و‌گوی خبرگزاری حوزه با رئیس مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) (بخش اول)

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی بیش از ۲۰ سال پیش به عنوان یک کار پژوهشی عظیم در مؤسسه آموزشی و پژوهشی حضرت امام خمینی(ره) تحت اشراف علمی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شروع به فعالیت در عرصه علوم اسلامی کرد. برای آشنایی بیشتر و بهتر با این مرکز پژوهشی ، گفت‌وگو کردیم با حجت‌الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی، رئیس مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، که مشروح این گفت‌وگوی خبرگزاری حوزه را بخوانید؛


خبرنگار: به عنوان اولین سوال تاریخچه ای از تأسیس این مرکز پژوهشی بیان بفرمائید:

این کار پژوهشی بزرگی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تحت اشراف مرحوم آیت‌الله مصباح رضوان الله تعالی علیه شروع شد و ادامه دارد و ان شاءالله با اطلاع‌رسانی سازنده معرفی و زمینه استفاده از محصولات آن فراهم شود، بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت دارد و از ابتدا به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ و طولانی با راهنمایی و حمایت های آیت الله مصباح برنامه خود را آغاز کرد.

خبرنگار: عمده فعالیت و رسالت این مرکز در بدنه مؤسسه چیست؟ تفاوت کار شما با مراکز مشابه کدام است؟

این مرکز پژوهشی دارای یک هدف نهایی، اصلی است و آن تدوین دایرةالمعارف‌ برای هر یک از رشته‌های علوم عقلی اسلامی است یعنی این رشته ها با توجه به شرایط مشخص می‌شوند در حال حاضر مجموعه‌ای از رشته‌هایی که پایه علوم عقلی اسلامی‌اند مانند؛ معرفت‌شناسی، منطق، فلسفه، کلام، عرفان و زیرشاخه‌هایی از انها در دستور کار است.

اگر بخواهیم اهداف متوسط مرکز را تحت یک عنوان بیان کنیم، در واقع فراهم آوردن زمینه تحقیق و زیرساخت‌هایی علمی و ابزاری برای پژوهش در علوم عقلی است. این زیرساخت‌ها عمدتاً خودشان مجموعه‌ای از تولیدات علمی‌اند یعنی تولید علم‌اند. یکی از بزرگترین اهداف متوسط ما که در همه رشته‌ها در حال انجام است و عمدتاً هم به پایان رسیده و ما را به هدف دوممان نزدیک می‌کند، «مهندسی علوم» است. یعنی نقشه هریک از این علوم ترسیم می‌شود تا پژوهشگران براساس آن نقشه بتوانند موضوعات خودشان را دنبال کنند. تقریباً ۲۰ سال مشغول این مهندسی بوده‌ایم.

 

مشاهده مشروح خبر

 

پیام‌رسان ایتا

https://eitaa.com/daeratolmaaref

daeratolmaaref@

پیام‌رسان سروش

http://sapp.ir/daeratolmaaref

daeratolmaaref@



 

 


دیدگاه